خلاصه کتاب تاثیر
روانشناسی فنون قانع کردن دیگران
فصل اول
سلاحهای مورد استفاده برای تاثیر اصل کنتراست یا تضاد
قاعدهای معروف در رفتار انسانی وجود دارد که میگوید: اگر در درخواست خود برای انجام لطفی از سوی دیگران دلیلی ذکر کنید موفقتر خواهید بود.
رای کاری که انجام میدهند به دلیل نیاز دارند.
مثلاً استفاده از واژه چون به مثابه یک واکنش خود به خودی تسلیم از سوی فرد گوینده برانگیزاننده است.
این اصل بیان میکند وقتی دو کار را با موفقیت انجام میدهید نتیجه کار اول همیشه بر کار دوم تاثیر میگذارد.
فصل دوم
جبران کردن لطف دیگران
این قانون بیان میکند که ما باید سعی کنیم آنچه را که شخص دیگری به ما ارائه داده است به همان شکل به او بازپس دهیم و آن را جبران کنیم.
یکی از دلایلی که جبران کردن میتواند به طور موثری به عنوان یک وسیله برای به دست آوردن رضایت شخص دیگر استفاده شود قدرت نهفته در آن است.
این قانون قدرت فوق العادهای دارد و اغلب باعث میشود که به یک درخواست پاسخ بله داده شود درخواستی که اگر این احساس بدهکاری وجود نداشت قطعاً رد شده بود.
برای مثال در فروشگاهها، اجناس اشانتیون، باعث تشویق قانون جبران کردن میشوند و میتوانند شما را وادار کنند چیزی را بخرید که در غیر این صورت نخریده بودید.
فصل سوم
تعهد و پایبندی به تصمیمات
این اصل درباره این خصوصیت ماست که میخواهیم روی کاری که قبلاً انجام دادهایم پافشاری کنیم و به آن پایبند باشیم. این میتواند در مورد باورها و عقاید گذشته ما هم صدق کند.
وقتی تصمیم میگیریم تمام تلاش خود را به کار میگیریم تا طوری رفتار کنیم که در راستای آن عقاید یا تصمیمات باشد.
به طور مثال باور داشتهاید که یک شخص میتواند برای شما و زندگیتان مفید باشد، حالا اگرچه خلاف آن به شما اثبات شده باشد هم، ارتباطتان را با آن آدم حفظ میکنید.
فصل چهارم
اثبات اجتماعی
این اصل شامل افرادی است که درست یا نادرست بودن یک مسئله را بر اساس رفتار و نگرش جمعی تعیین میکنند، اگر همه یک کار را انجام میدهند، یا آن را به شکل خاصی انجام میدهند پس درستش همین است.
مثلاً شما با دوستانتان به رستوران میروید و چون همه آنها کباب سفارش دادهاند شما هم کباب سفارش میدهید.
فصل پنجم
اصل علاقه داشتن
منظور این اصل این است که ما معمولاً به درخواست افرادی که میشناسیم یا به آنها علاقه داریم جواب مثبت میدهیم.
اما چه چیزی باعث میشود ما از یک نفر خوشمان بیاید و به او علاقه نشان دهیم؟
١ جذابیت ظاهری= داشتن ظاهر اندام یا لباسهای جذاب
٢ تشابه و وجه اشتراک =اشتراک داشتن در باورها، شباهتها ،اخلاقیات، سبک زندگی یا خصوصیات شخصیتی
٣ تعریف شنیدن= اصولاً از کسی که از ما تعریف کند خوشمان میآید حتی اگر ۱۰۰درصد واقعی نباشد .
۴ آشنایی= از چیزهایی که برایمان آشناست خوشمان میآید در مقابل نسبت به چیزهایی که برایمان غریب است هراس داریم. مثل غذا خوردن در یک رستوران همیشگی
۵ همکاری =ما از کسانی که با ما کار میکنند خوشمان میآید همکاری داشتن برای رسیدن به یک هدف و در یک تیم بودن میتواند علاقه بسیار قوی بین افراد ایجاد کند.
۶ شرایط و تعلق داشتن =انسانها دوست دارند تعلق داشته باشند به یک گروه تیم یا برند مطرح و موفق
کسب و کارهای موفق از این اصل به خوبی در رندینگشان استفاده میکنند .به همین دلیل است وقتی یک تیم برنده میشود هوادارانش میگوید: ما بردیم. ولی وقتی میبازد .میگوید: آنها باختند.
برای اینکه اصل علاقه داشتن را در خودتان تقویت کنید روی ویژگیهای کاریزماتیک بودن کار کنید .
فصل ششم
اصل اقتدار
انسانها از شخصیتهای مقتدر پیروی میکنند ما از کودکی یاد گرفتهایم که پیروی از مرجع مقتدر کار خوبیست و نافرمانی از آن اشتباه .
حالا این مرجع دارای اقتدار چه کسی میتواند باشد؟
اساتید، معلمین، پزشکان، مهندسان، مامورین پلیس، مدیران دفاتر مختلف و.....
فصل هفتم
ترس از دست دادن
این قانون در واقع کمبود یا نایابی است که میگوید :وقتی موقعیتها کمیاب میشوند فرصتها هم ارزشمندتر میشوند.
متخصصین اقتصاد با اصل زیان گریزی آشنایی دارند و این را تایید میکنند که ترس از دست دادن بسیار قویتر از میل به دست آوردن است.
مثال: تخفیف به مدت محدود از یک محصول پرطرفدار
یا اتمام موجودی یک کالای خاص در فروشگاه و موجودی محدود
آنچه که همه ما تقریباً به آن رسیدهایم این است که چیزهایی که به دست آوردنشان سختتر است با ارزشتر از چیزهایی هستند که میتوان به راحتی به دستشان آورد.
برای مثال ما ممکن است به راحتی بر اساس موجودی یک کالا کیفیت آن را حدس بزنیم به جای در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب از این اصل به عنوان یک میانبر ذهنی برای تصمیم گیری استفاده میکنیم.
خلاصه کتاب تاثیر
روانشناسی فنون قانع کردن دیگران
اطلاعات تماس
09151779165 |
توسط